Sunday, August 22, 2010

Bulan Berpuasa bagi umat Islam Bersyukur kita kepada hadrat ilahi.....

Sememangnya bulan ini membawa berkat kepada umat islam.Berpuasa ini satu kewajipan bagi semua yang beragama Islam.Dalam bulan puasa ini mereka boleh menyemaikan lebih banyak nilai-nilai murni dalam diri,masyarakat dan disekililing .Dalam masa berpuasa ini juga mereka belajar pelbagai ilmu baru tentang agama sekali gus membentuk sasiah peribadi individu.Mereka juga oleh mengamalkan nilai-nilai agama sepanjang berpuasa. Contohnya,mengawal nafsu makan, marah, menjaga setiap perbicaraan, perlakuan, pergaulan dan sebagainya.Bagi kawan-kawan yang sedang berpuasa sekarang ini,selamat berpuasa kepada anda semua ya.Semoga Berjaya menunaikan kewajiban ini sehingga ke hujung puasa.

Sudah menjadi kelaziman apabila tiba bulan puasa.Bazar-bazar Ramadan tumbuh seperti cendawan.Suasana bazaar Ramadan ini amat menyeronokkan kerana mempunyai pelbagai juadah yang dijual.Oleh kerana, segala juadah yang dijual dengan harga yang berpatutan maka kami semua menggunakan peluang ini untuk membeli-belah segala juadah ini.Setiap gerai yang ada mempunyai daya tarikan yang sendiri.


Suatu hari.Kawan ku,Lin.Ana.Awa.dan Rina pergi membeli makanan di Bazar Ramadan.Sewaktu mereka ingin membeli minuman disatu gerai,Kawan ku yang bernama Lina menjatuhkan minuman yang sudah dibelinya tadi ke dalam bekas minuman itu.Kejadian ini berlaku kerna minuman itu terlepas dari pegangan dia.Adui,Kejadian ini sangat memalukan lar….Dah lah,ramai orang yang melihat.Alamak!malu lah. Boleh Jatuh imej ooooo.Orang bujang lagi yang menjual air itu. Ini kenangan hari ke 8 pergi ke Bazar Ramadan. Selepas itu,Kami pun sama-sama balik ke hostel.

No comments:

Post a Comment